Waarom doen jullie dit voorstel?

Door de coronacrisis kan het zorgpersoneel amper het hoofd boven water houden. De Eerste Hulp, ambulancepersoneel, verplegers en artsen; allemaal werken ze heel hard met te weinig personeel om onze gezondheidszorg overeind te houden.

We weten dat er met oud en nieuw honderden mensen gewond raken. Vorig jaar waren het er 1300. 400 daarvan belandden op de Eerste Hulp, de rest ging naar de huisarts. Dit jaar kunnen we dat ons simpelweg niet veroorloven. Dat kunnen we onze zorg niet aandoen. Maar het zou ook oneerlijk zijn voor alle horecaondernemers die wekenlang hun zaak moeten sluiten om het virus in te dammen en ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet overstromen.

We mogen al zo weinig vanwege alle coronamaatregelen, waarom dit laatste pleziertje ook afnemen?

We snappen dat het niet leuk is. Juist niet in een tijd waarin we al zo weinig mogen. Maar het is kei- en keihard nodig om onze zorg overeind te houden. De Eerste Hulp is op een aantal plekken in Nederland al dicht geweest omdat er te veel mensen binnenkwamen. Dat is voor iedereen een gitzwart scenario. Voor de mensen die zorg nodig hebben en voor een dichte deur staan. Voor de artsen die mensen moeten weigeren omdat ze het niet meer aankunnen. Uiteindelijk wil niemand voor een dichte deur staan op het moment dat je dringend hulp nodig hebt.

Vuurwerkslachtoffers kunnen we voorspellen. Daarom hebben we de plicht om te zeggen: dat kunnen we dit jaar niet aan. En dus doen we het niet.

Hoe gaan we dit handhaven?

Vanaf dit jaar is de zwaarste categorie vuurwerk al verboden. En dat maakt handhaving nu heel lastig, want de politie moet per geval oordelen of iets wel of niet mag. Juist door duidelijkheid te bieden en dit jaar geen vuurwerk toe te staan wordt handhaving makkelijker.

Het is toch juist het illegale vuurwerk dat voor veel slachtoffers zorgt?

Dat is echt een misverstand. Driekwart van de letsels wordt opgelopen door het afsteken van legaal vuurwerk. Overigens is het ook niet zo dat de meeste gewonden komen door knalvuurwerk. Ruim de helft van de slachtoffers is afkomstig van siervuurwerk.

Wat doen we met de gedupeerde verkopers?

De verkopers kunnen er natuurlijk niets aan doen en zullen dus gecompenseerd moeten worden voor hun verlies. Het gaat om ongeveer 70 miljoen euro.

campaigners op een event met smartphone in hand

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.