Europarlementariër Kim van Sparrentak: “Farmaceuten blijven volhouden dat het geen zin heeft om patenten vrij te geven omdat er geen andere producenten zouden zijn. Tegelijkertijd zien we dat het aanbod van producenten uit Canada tot Bangladesh om meer vaccins te produceren door de farmaceuten wordt afgewezen. De Europese Commissie moet farmaceuten kunnen verplichten een licentie af te geven als het oordeelt dat een andere producent het vaccin even veilig kan produceren.”

Het liefst ziet GroenLinks dat farmaceuten verplicht worden om hun patenten voor coronavaccins volledig af te staan met een zogenaamde TRIPS-waiver. Hiermee moet het makkelijker en goedkoper worden om meer coronavaccins te produceren. Ook de Amerikaanse president Joe Biden deed afgelopen maand een voorstel voor een TRIPS-waiver. De meeste Europese partijen zijn hier echter tegen. “Het is onbegrijpelijk dat de EU de farmaceutische industrie, die miljarden winst heeft gemaakt op de vaccins, nog steeds de hand boven het hoofd houdt. In deze mondiale gezondheidscrisis mag het verdienmodel van farmaceuten geen belemmering zijn voor een zo snel mogelijke wereldwijde vaccinatie“, besluit Van Sparrentak.