Ziekenhuizen en huisartsenposten zijn door corona al overbelast en kunnen er geen vermijdbare patiënten bij hebben. Het kabinet omarmt het voorstel van de partijen. Dit jaar wordt het verkopen van vuurwerk verboden en er komt financiële compensatie voor de gedupeerde verkopers.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger: "Heel goed dat het kabinet ons voorstel overneemt. Zo belasten we de hulpdiensten niet met honderden extra patiënten."

Politiebonden, de boa’s, beroepsvereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) en de burgmeesters van het veiligheidsberaad steunen eerder al het voorstel van GroenLinks en Partij voor de Dieren.

Vorig jaar waren er 1300 vuurwerkslachtoffers, zo’n 400 daarvan belandden op de eerste hulp, 900 gingen naar de huisarts. Driekwart van de geregistreerde incidenten waren het gevolg van het afsteken van legaal vuurwerk.

GroenLinks en Partij voor de Dieren werkten al langer samen op dit onderwerp; in januari 2020 maakten ze al een initiatiefwet om vuurwerk te verbieden. Niet alleen vanwege het grote aantal slachtoffers maar ook vanwege het vuurwerk gerelateerde geweld tegen de politie dat enorm is toegenomen. Jesse Klaver liep vorige jaarwisseling mee met de politie en was diep onder de indruk van de verhalen van agenten, brandweermannen en ambulancepersoneel die steeds gespot, bedreigd en bekogeld worden tijdens hun werk.