GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Honderdduizenden mensen hebben last van Schiphol. En de nachtvluchten vinden zij het allerergst. Corona heeft die mensen tijdelijk weer de nachtrust teruggegeven, GroenLinks vindt dat zij daar altijd recht op hebben.’

Omwonenden vechten al jaren om hun nachtrust terug te krijgen. In 2018 kwam de World Health Organisation (WHO) met geluidsnormen op basis van medische inzichten. Volgens WHO moeten onze geluidsnormen flink worden aangescherpt omdat het geluid van vliegtuigen kan leiden tot onder meer hart- en vaatziekten, stress en leerproblemen. De nachtelijke vluchten hebben de grootste impact op de gezondheid. GroenLinks doet met de wet een concreet voorstel om de gezondheid van omwonenden te verbeteren.

Op omringende grote vliegvelden vliegen ook nauwelijks nachtvluchten. In Parijs en Londen mogen jaarlijks 5000 nachtvluchten plaatsvinden, in Frankfurt is er een algeheel verbod op nachtvluchten. GroenLinks wil dat voorbeeld volgen. Wel voorziet de wet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.

GroenLinks heeft grote kritiek op minister van Nieuwenhuizen. De minister heeft altijd gezegd dat ze in de luchtvaartnota duidelijkheid zou geven over de nachtvluchten. Na jaren wachten is die nota nu klaar maar nog steeds geen concrete afspraken over vermindering. Ze kondigt meer onderzoek naar het economisch nut van nachtvluchten aan.

In eerdere Kamerdebatten hebben meerdere partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, zich negatief uitgelaten over nachtvluchten.

Reageren op de wet? De consultatie vindt u hier

“ Kröger:  ‘Al jaren worden omwonenden van Schiphol van het kastje naar de muur gestuurd. Er wordt telkens beterschap belooft, maar er gebeurt helemaal niets om de situatie voor hen te verbeteren. Maar als het kabinet het laat afweten, dan pakken we de handschoen zelf maar op met deze initiatiefwet.’ ”