Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de vraag of er meer geld uitgetrokken moet worden voor onderwijs aan vluchtelingenkinderen.  VVD-staatssecretaris Dekker vindt één jaar extra geld per vluchtelingenkind genoeg. GroenLinks vindt het besluit van het kabinet om niet twee maar slechts één jaar in deze kinderen te investeren onbegrijpelijk. Daarom roepen wij staatssecretaris Dekker via een motie op geld vrij te maken voor een tweede jaar scholing.

De PO-raad onderschrijft het belang van aanvullende bekostiging in het tweede jaar en stelt dat vluchtelingenkinderen zonder een tweede jaar onderwijs op achterstand komen. Ook wordt de kansenongelijkheid onder leerlingen volgens hen zo vergroot.

Tweede Kamerlid Rik Grashoff: "Nu leggen scholen en gemeentes zelf toe op het onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Dat leidt tot financiële problemen. Ik vraag daarom opnieuw aan de staatssecretaris om basisscholen ook in het tweede jaar extra te bekostigen. Leer- en taalachterstanden zijn niet binnen één jaar ingelopen, zo weten we uit onderzoek. Het scholen van vluchtelingenkinderen is het bouwen van een apart schooltje in een school, daar moeten middelen voor zijn."