De Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19, ook bekend als de corona spoedwet, werd op 1 december 2021 verlengd per koninklijk besluit. Nu staat in de wet opgenomen dat de Tweede én Eerste Kamer binnen drie maanden ná verlenging hiermee in moeten stemmen. De Tweede Kamer gaf pas op 3 februari akkoord voor de verlenging van de wet terwijl deze alweer op 1 maart afloopt. De Eerste Kamer moet nog over de huidige verlenging stemmen. Volgens GroenLinks is dit de verkeerde volgorde.

Lisa Westerveld (GroenLinks): “Na twee jaar crisis is het tijd voor herstel, niet alleen op maatschappelijk niveau, het is namelijk ook tijd voor democratisch herstel. Als er verregaande besluiten genomen moeten worden dan moeten beide Kamers daar vooraf een rol in krijgen. Door achteraf met de verlenging alsnog in te stemmen sta je als parlement voor een voldongen feit."

De vijfde verlenging van de wet verloopt nog wel via de oude systematiek omdat de spoedwet dusdanig veel vertraging heeft opgelopen in de Tweede én Eerste Kamer. Het aangenomen GroenLinks-amendement heeft betrekking tot de coronamaatregelen vanaf 1 maart.

Westerveld: “We zijn er nog niet met dit amendement, maar het is wel een eerste stap waarbij de politieke besluitvorming meer democratisch is geworden. Ik hoop dat de corona spoedwet binnenkort überhaupt niet meer noodzakelijk is.”

Het is tijd voor democratisch herstel

'Het is tijd voor herstel, niet alleen van de coronacrisis. Maar ook voor democratisch herstel.' Een hartekreet van Kamerlid Lisa Westerveld bij het coronadebat aan de voltallige Tweede Kamer om de open samenleving die Nederland is te blijven beschermen, en alert te blijven op partijen en processen die onze democratische rechtsstaat ondermijnen.